Z doplňkového modulu významným hráčem: Tři dekády Nugget SW

Konec roku bývá pravidelně spojen s bilancováním. Tentokrát ale nechceme bilancovat uplynulý rok, rádi bychom se vydali ještě o něco dále. Při příležitosti nadcházejícího nového roku a zároveň blížících se třicátých narozenin Nuggetu jsme pro Vás připravili krátký pohled do historie našeho softwaru, který Vám, jak doufáme, nabídne řadu zajímavých nových informací o tom „jak šel a stále jde čas s Nuggetem“.

Děkujeme za Vaši dosavadní přízeň a těšíme se na další spolupráci.

Z doplňkového modulu významným hráčem: Tři dekády Nugget SW

Nugget je dnes jedním z největších mzdových a personálních systémů na českém a slovenském trhu a používá ho na 400 klientů z řad domácích i mezinárodních společností napříč odvětvími. Jak to ale vlastně celé začalo?

Pětice zakladatelů Nuggetu spolu pracovala již od poloviny 70. let minulého století v polostátní IT firmě podnikající ve strojařině, kterou se začátkem 90. let rozhodli opustit a společně založit vlastní vývojářskou společnost. Psal se rok 1992 a jejich původním záměrem byla lokalizace a implementace velkého komplexního zahraničního systému na náš trh. V průběhu práce na projektu je napadlo, že by se do systému hodil lokální modul na výpočet mezd. Velké zahraniční „balíky softwarů“ v té době totiž často obsahovaly i mzdy, ale jejich řešení nebyla použitelná pro náš trh.

Vzhledem k mnoha odlišnostem a specifikům, například zcela rozdílné a složité legislativě, je výrobci nebyli schopni lokalizovat. Vývojáři se proto rozhodli, že paralelně vyvinou i mzdový modul, který pak budou nabízet jako vlastní řešení a obratem na něm začali pracovat. Původní komplexní plán nakonec zrealizován nebyl, ale zakladatelé vycítili velkou příležitost a naplno se pustili do mzdového a personálního systému. Brzy se ukázalo, že to byl krok správným směrem a firma své řešení téměř nestačila prodávat. Následoval strmý růst. Obrat i počet zákazníků se každoročně zdvojnásoboval a Nugget se rychle stal lídrem trhu na špici se držel po celá 90. léta. Mimo jiné také proto, že tou dobou byl jediným systémem, který dokázal spolupracovat s IBM a jejich platformou AS/400, která byla zejména v 90. letech velmi rozšířená a řada společností ji, především díky spolehlivému zabezpečení, využívala donedávna, nebo ji dokonce stále využívá – poslední klient Nuggetu z verze pro AS/400 přešel až v roce 2017.

V průběhu 90. let společnost vyvinula ještě samostatnou verzi pro DOS, kterou využívala řada menších klientů.

Nové milénium, nové výzvy

Velký milník přišel v roce 2000, kdy byla spuštěna verze pro Windows, Nugget C/S, která kompletně nahradila verzi pro DOS a postupně začala nahrazovat i verzi pro AS/400. Jádro nové verze bylo shodné s verzí AS/400, ale změnila se data – původní běžela v DB 2 od IBM, nově šlo o provozní prostředí Micro Focus. „Někteří s příchodem milénia očekávali konec světa, jiní minimálně globální kolaps systémů. Klientům jsme tak podepisovali prohlášení, že jsme na příchod roku 2000 připravení a jim žádná katastrofa ve výpočtu mezd nehrozí,“ vzpomíná s úsměvem Pavel Stárek, jeden ze zakladatelů Nuggetu.

Pohroma se opravdu nekonala a nová verze byla opět velice úspěšná, přilákala další segment zákazníků a zajistila růst na další roky. Byť celková tržní pozice Nuggetu po roce 2000 s nástupem MS Windows lehce oslabila, společnost se i v novém miléniu stále držela mezi TOP 3 systémy v republice. V roce 2006 Nugget rozšířil nabídku o outsourcing mezd. Na ten přešla i řada stávajících klientů a mnozí takto outsourcují dodnes. Aktuálně Nugget počítá okolo 10 tisíc výplat měsíčně pro více než 40 společností.

V dalších letech začal Nugget vyvíjet pokročilou verzi programu, která klientům umožnila komunikaci se serverem prostřednictvím webových služeb. Ta dostala název Nugget SOA, podle názvu protokolu pro komunikaci přes webové služby – Service Oriented Architecture. Vylepšená verze systému nabídla univerzální prostředí, které s MS Windows komunikovalo výrazně flexibilněji. Součástí novinky byl i samoobslužný portál pro online přístup samotných zaměstnanců k personálnímu systému. První klient začal se systémem v architektuře SOA pracovat v roce 2014, další uživatelé si ho poprvé vyzkoušeli v roce 2015.

Lokální tradice a mezinárodní zázemí

V dalších letech Nugget sice stále rostl, ale situace na trhu se měnila. „Doba začala přát větším poskytovatelům. Menší lokální firmy ve výběrových řízeních hůře konkurují velkým hráčům, obzvlášť pokud je klientem velká mezinárodní společnost. Začali jsme se tedy rozhlížet po možnostech spolupráce se silným mezinárodním partnerem, díky kterému bychom byli na rychle se vyvíjejícím trhu konkurenceschopnější,“ popisuje další ze zakladatelů Nuggetu, Stanislav Hůla.

Toho nakonec našli v mezinárodní poradenské síti RSM, která Nugget v červenci 2019 koupila. Začlenění bylo dokončeno v lednu 2020, kdy se společnost Nugget přejmenovala na RSM Payroll Solutions CZ. Ač od založení Nuggetu uplynulo již téměř 30 let, většina zakladatelů a zároveň původních vývojářů pro Nugget stále aktivně pracuje, nemalou měrou se podílí na jeho dalším rozvoji a spolu s novou částí týmu se stará o to, aby klienti dostávali stále lepší a lepší služby.

Díky této téměř třicetileté tradici a zkušenému týmu, který svému produktu důvěřuje a velmi dobře ho zná, je Nugget vysoce stabilní a spolehlivý, ale jak sám Pavel Stárek říká, hlavní konkurenční výhoda tkví v něčem jiném: „Naší velkou devízou je komplexní péče o zákazníka. Nezáleží na jeho velikosti, vždy jsme tu pro něj a pečlivě se věnujeme veškerým požadavkům. Od malých úprav, přes každodenní servis až po žádosti o vývoj a nastavení individuálních funkcí. Zpětná vazba nám ukazuje, že to děláme správně. Řada klientů k nám přichází díky osobnímu doporučení dalších klientů.“ Mnoho ze 400 firem je s Nuggetem již desítky let, některé v podstatě od začátku. Patří mezi ně takoví hráči jako Pivovary Staropramen, Laufen, Jika, Danone, Trellerborg, Plzeňský Prazdroj, Mercedes Benz, Unilever, Rádio Svobodná Evropa, PricewaterhouseCoopers, NN Pojišťovna, Porsche ČR a mnoho dalších.

Všem těmto více než čtyřem stovkám klientů, ať už menším či větším, velmi děkujeme za dosavadní spolupráci a těšíme se na pokračování (nejen) v roce 2021.