Předkládání vybraných předepsaných tiskopisů pouze v elektronické podobě

  • NuggetSW
  • 04 září, 2020
  • Žádné komentáře

V souvislosti s právní úpravou přijatou dne 20. 5. 2020 zákonem č. 255/2020 Sb. dochází s účinností od 1. 9. 2020 pro zaměstnavatele k některým trvalým změnám v oblasti sociálního pojištění, jejichž cílem je zrychlení a zefektivnění přenosu informací potřebných pro provádění nemocenského a důchodového pojištění.

Novela se dotýká následujících tiskopisů:

Oznámení o nástupu do zaměstnání / skončení doby zaměstnání

Zaměstnavatel je povinen oznámit okresní správě sociálního zabezpečení nově v elektronické podobě na elektronickou adresu určenou touto správou prostřednictvím uvedeného předepsaného tiskopisu den nástupu zaměstnance do zaměstnání, které mu založilo účast na pojištění, a den skončení doby zaměstnání.

Lhůta pro podání tohoto tiskopisu zůstává zachována v současné podobě, tj. nejpozději do 8 kalendářních dnů ode dne nástupu do zaměstnání nebo skončení doby zaměstnání. Stejná pravidla budou platit i pro oznamování zahájení nebo skončení výkonu práce na území ČR v případě smluvních zaměstnanců. U zaměstnanců, jejichž zaměstnání je zaměstnáním malého rozsahu, a u zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce se současná lhůta pro oznamování také nemění.

Příloha k žádosti o dávku

Zaměstnavatel je povinen podklady pro výpočet dávek nemocenského pojištění zasílat pomocí uvedeného tiskopisu v elektronické podobě nově u všech dávek nemocenského pojištění (nejen u nemocenského), a to na elektronickou adresu určenou okresní správou sociálního zabezpečení.
Tiskopisy žádostí o dávky, které zaměstnavatel převzal od svých zaměstnanců, a další dávkové podklady (např. k exekučním srážkám) může zasílat stejně jako dosud:

  • v papírové podobě na adresu příslušné OSSZ,
  • do datové schránky příslušné OSSZ (podklady k témuž zaměstnanci pokud možno společně v jedné datové zprávě),
  • na elektronickou adresu podatelny příslušné OSSZ s uznávaným elektronickým podpisem či pečetí.

Evidenční list důchodového pojištění

Zaměstnavatel je nově povinen evidenční listy důchodového pojištění (ELDP) předkládat ČSSZ v elektronické podobě formou datové zprávy prostřednictvím datové schránky nebo elektronické adresy podatelny.

Tyto předepsané tiskopisy se zasílají prostřednictvím služeb e-Podání ČSSZ, a to ve formátu XML. Služby e-Podání jsou k dispozici jak pro podání s uznávaným elektronickým podpisem, tak pro podání do datové schránky.

Bližší informace o způsobech elektronického podání najdete na webu ČSSZ.

Pokud zaměstnavatel nemůže z prokazatelných objektivních technických důvodů postupovat elektronicky, je možné, aby tiskopis zaslal v písemné podobě na příslušnou správu sociálního zabezpečení, přičemž je povinen uvést důvod tohoto postupu.

Oddělení komunikace ČSSZ