Povinné hlášení o zaměstnávání osob se zdravotním postižením pro zaměstnavatele s průměrným počtem zaměstnanců 25 a více

Vše, co bychom měli vědět o zaměstnávání zaměstnanců se zdravotním postižením, je podrobně popsáno na stránkách Úřadu práce v sekci Zaměstnanost – Informace pro zaměstnavatele.

https://www.uradprace.cz/web/cz/zamestnavani-ozp

Naleznete zde znění zákonů, podmínky i formulář, který bývá zpravidla vyvěšován ke konci roku, neboť je závislý na vyhlášení průměrné mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí předcházejícího kalendářního roku a je téměř vždy netrpělivě očekáván. V poučení k formuláři naleznete přesné instrukce, jak formulář vyplnit, zaokrouhlení i veškeré informace,  jak se přesně spočítají hodnoty patřící do jednotlivých okýnek.

Plnění povinného podílu lze plnit třemi způsoby:

  • Buď zaměstnáním „invalidy“ nebo zdravotně znevýhodněné osoby
  • Nákupem výrobků a služeb od organizace, která má více než 50% invalidů – chráněných dílen
  • Zaplacením částky  zaměstnavateli nazývanou „invalidní daň“.

Nelze jednoznačně říci, který ze způsobů je nejvýhodnější.

  • V případě zaměstnávání zdravotně postižených osob musí zaměstnavatel uzpůsobit pracoviště, například bezbariérový přístup, parkovací místo pro speciálně upravené vozidlo a další úpravy pracovního prostředí či pracovní doby na konkrétním pracovišti, což u některých organizací není možné.Pokud jako zaměstnavatel uvažujete o zaměstnání takového zaměstnance, více informací pro zaměstnavatele naleznete na stránkách ÚP https://www.uradprace.cz/web/cz/prava-a-povinnosti-zamestnavatelu. V sekci aktivní politika zaměstnanosti naleznete formuláře žádostí a podmínky zřízení pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením. https://www.uradprace.cz/web/cz/moznosti-ziskani-prispevku. Pokud zaměstnáváte „invalidu“, kterého chcete započítat pro „plnění“, pak Vám doporučujeme ověřit, zda v daném roce splňuje podmínky, to znamená, že invalidita trvá (nebo trvala od do v daném roce) a uložit si i fotokopie příslušných dokladů, včetně detailní sestavy po jednotlivých zaměstnancích – průměrné přepočtené stavy pro plnění zaměstnávání OZP. Více informací o invaliditě naleznete na stránkách ČSSZ.
  • Nákup výrobků a služeb je od roku 2015 upraven podmínkami, které znemožňují takzvané přeprodávání výrobků nebo služeb. To znamená, že pokud nakoupí firma od chráněné dílny (splňující podmínky dle zákona), ta nákup po obdržení platby odběratelem vykáže dodané plnění v aplikaci Evidence náhradního plnění a poté přijde odběrateli e-mail o uložení plnění do aplikace, potvrzení odběratelem není podmínkou uznání plnění. Pro předcházení případných sporů v této oblasti je odběratelům doporučováno, aby stanovili odpovědnost za poskytování správných údajů, na jejichž základě je vypočítáno plnění povinného podílu, dodavateli prostřednictvím smluvního ujednání, a to včetně sankcí. Pokud jako zaměstnavatel uvažujete o nákupu pak na stránkách ÚP naleznete seznam dodavatelů splňujících podmínky pro dodání náhradního plnění.
  • Poslední možností je rovnou zaplatit částku odvod do státního rozpočtu, stanovenou zákonem – tuto variantu využívají především organizace, které nemohou zaměstnat „invalidu“ a ani nepřichází v úvahu nákup výrobků nebo služeb od „chráněných dílen“. Tato varianta je administrativně a časově jednoznačně nejvýhodnější (v případě kontroly z ÚP pak velmi jednoduše doložitelné oproti předchozím variantám – zaměstnání „invalidy“ – znamená archivovat a sledovat platné údaje, součinnost s ÚP na zřízení a zachování „chráněného“ místa a další úkony, v případě nákupu pak zase mít dobře sepsanou smlouvu, aby nedošlo k porušení podmínek nákupu a odběru služeb, kdy si obě strany budou dobře vědomy sankcí v případě porušení sjednaných podmínek).

Ať už zvolíte jakoukoli variantu – nebo kombinaci plnění, vždy má organizace povinnost odevzdat formulář (lze i on-line) a případně zaplatit odvod – nejpozději do 15. února následujícího roku.

Pokud porovnáte náklady na mzdu včetně odvodů za „invalidu“ a náklady na zřízení administraci tzv. „chráněného místa“, s výhodností nákupu výrobků a služeb, nebo se zaplacením „invalidní daně“, vycházejí zhruba všechny varianty na stejno.

Jakmile má však zaměstnavatel najednou odvést vyčíslenou částku (varianta „odvod so státního rozpočtu“) částka zaměstnavatele téměř vždy překvapí.

Pokud jste tedy organizace s průměrným přepočteným počtem zaměstnanců za rok více než 25, pak musíte počítat s tím, že některý z výše uvedených způsobů prostě budete muset zvolit. Neodkládejte tedy rozhodnutí na poslední chvíli a připravte si dopředu promyšlenou variantu a počítejte s ní v rozpočtu na následující rok (alespoň s částkou pro rok minulý). Nebudete překvapeni ani zaskočeni.