Od 1. 4. 2022 bude zaměstnavatel muset odhlašovat své zaměstnance na ČSSZ na novém, rozšířeném formuláři.
Velkou změnou je, že se zaměstnancům nebude vystavovat Potvrzení zaměstnavatele pro posouzení nároku na dávku v nezaměstnanosti pro Úřad Práce, a to z toho důvodu, že všechna potřebná data bude obsahovat nový formulář ohlášky zaměstnance na ČSSZ a Úřad práce tato data získá přímo ze systému ČSSZ. (Zákon č. 248/2021 Sb. §42, odst. 2)
Nový formulář bude obsahovat mimo jiné:
- a) druh zaměstnání,
- b) dobu trvání zaměstnání,
- c) dobu důchodového pojištění,
- d) výši průměrného nebo pravděpodobného měsíčního čistého výdělku zjištěného podle příslušných právních předpisů,
- e) výši nároku na odstupné, odbytné, odchodné, včetně informace, zda bylo vyplaceno,
- f) způsob a důvod skončení zaměstnání.
Jedná se o zefektivnění práce, jehož cílem je snížení byrokracie a počtu vydávaných dokladů, protože zaměstnavatel nebude muset vystavovat několik formulářů, ale bude stačit jen jeden.
Díky propojení obou systémů bude o to důležitější dodržovat termíny pro elektronické podání oznámení na ČSSZ., které i nadále zůstávají stejné, a to do 8 kalendářních dnů od nástupu/výstupu zaměstnance. (Zákon č. 187/2006 Sb., §94)
Neoznámí-li zaměstnavatel skončení pracovního poměru zaměstnance v zákonném termínu nebo ve stanoveném rozsahu, dopouští se přestupku podle zákona o nemocenském pojištění, případně podle zákona o zaměstnanosti. Za včas neodeslaný formulář hrozí zaměstnavateli pokuta až 20 000,- Kč od ČSSZ a za neúplnost hrozí zaměstnavateli pokuta až 100000,- Kč od Inspektorátu Práce.