Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele – Vše, co potřebujete vědět

Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů: Co přinese a jak se na něj připravit? 

Legislativní změny v oblasti mezd a personalistiky mohou být pro zaměstnavatele výzvou. Proto v mzdovém a personálním softwaru Nugget neustále sledujeme vývoj zákonů a připravujeme se na novinky, které ovlivní zpracování mezd v budoucnu. Jednou z klíčových změn, jak jsme Vás již dříve informovali v našem článku,  je plánované zavedení Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů, které přinese nové povinnosti i administrativní procesy. Co tato změna znamená a Jak vám s ní může náš software pomoci? Čtěte dále. 

Co je Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů (JMHZ)?

JMHZ je klíčový digitalizační projekt, jehož cílem je zjednodušit administrativní povinnosti zaměstnavatelů a zvýšit efektivitu komunikace mezi státem a podnikatelskou sférou.

Tento projekt vznikl ve spolupráci důležitých institucí, jako jsou MPSV, ČSSZ, ÚP, MF, FS a ČSÚ, a jeho zavedení zajistí propojení dat a snížení zátěže zaměstnavatelů při vykazování povinných údajů.

V současnosti musí zaměstnavatelé zasílat až 25 různých hlášení na několik úřadů, a to v odlišných termínech, což vede k nadbytečné administrativě a duplicitní práci.

S příchodem JMHZ se tento proces výrazně zjednoduší – všechny potřebné údaje budou zaměstnavatelé hlásit pouze jednou měsíčně, vždy do 20. dne následujícího měsíce. Tento systém sníží administrativní zátěž, zlepší kvalitu dat pro řízení politiky zaměstnanosti a usnadní komunikaci mezi firmami a státní správou.

Hlavní výhody projektu

Pro zaměstnavatele:

  • Snížení administrativní zátěže
  • Jednotné hlášení namísto několika samostatných podání
  • Větší právní jistota splnění vykazovacích povinností
  • Eliminace duplicit a opakujících se úkolů

Pro zaměstnance:

  • Předvyplněné daňové přiznání
  • Úřady budou mít k dispozici údaje, které dnes musí lidé prokazovat

Pro stát:

  • Data pouze jednou a na jednom místě
  • Lepší plánování a realizace hospodářské politiky
  • Efektivnější zpracování statistik
  • Podrobnější analýzy pracovního trhu pro potřeby státní správy
  • Jednotné sdílení dat mezi úřady pro zjednodušení administrativy občanů
  • Možnost využití dat i v sektorech mimo státní správu
  • Zvýšení efektivity a transparentnosti státní správy

 

JEDNOTNÉ MĚSÍČNÍ HLÁŠENÍ ZAMĚSTNAVATELŮ V KOSTCE

 

👉 Pilotní fáze JMHZ je plánována na 1. července 2025 a potrvá půl roku. Během této doby budou ověřovány procesy a funkčnost systému, včetně zasílání údajů zaměstnavateli, příjmu hlášení na straně ČSSZ, validace vstupních dat, evidence a zpracování datových sad a jejich sdílení se zapojenými orgány veřejné moci.

👉 Namísto přibližně 25 různých hlášení budou zaměstnavatelé podávat jednou měsíčně jedno JMHZ na Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ). MPSV by pak předávalo příslušné údaje dalším orgánům státní správy.

👉 Na projektu, který představuje první krok k jednotnému inkasnímu místu, spolupracují MPSV, ČSSZ, Úřad práce, Český statistický úřad a Finanční správa. Každý z těchto úřadů si určil, jaké informace potřebuje pro svou agendu. Celkově se jedná až o 400 různých údajů, které budou zaměstnavatelé poskytovat prostřednictvím jednoho hlášení.

👉 Formát a obsahová struktura JMHZ bude stanovena nařízením Vlády ČR. ČSSZ pak zveřejní datovou strukturu hlášení.

👉 Zaměstnavatelé budou muset odevzdávat JMHZ vždy do 20. dne následujícího měsíce. Poprvé ho podají za leden 2026, a to nejpozději do 20. února 2027 na ČSSZ. Hlášení bude povinně v elektronické podobě, což si vyžádá úpravy mzdových softwarů. Menší zaměstnavatelé však budou mít možnost využít speciální elektronickou aplikaci na portálu ČSSZ.

👉 Finanční správa plánuje zavést novou aplikaci, která usnadní podávání daňových přiznání. Díky údajům z JMHZ bude možné daňová přiznání předvyplnit, což zaměstnancům ušetří čas i administrativu. Zároveň bude k dispozici možnost průběžně sledovat svůj osobní daňový účet na portálu Moje daně.

👉 Aby mohli zaměstnavatelé údaje prostřednictvím JMHZ sdělovat, budou muset být evidováni jako zaměstnavatelé na ČSSZ (evidence zaměstnavatelů). Zaměstnavatelé budou povinni přihlásit všechny své zaměstnance (i z nepojištěných činností) do evidence zaměstnanců vedené ČSSZ. Zaměstnanci bude po jeho přihlášení do evidence zaměstnanců přiděleno číslo sociálního pojištění, které bude pro každého zaměstnance unikátní a neměnné i pro další zaměstnání. Na každé zaměstnání pak bude přidělován identifikátor zaměstnání.

👉 Navrhovaná novela však obsahuje také jednu zásadní změnu zákona o daních z příjmů, a to zrušení srážkové daně z příjmů ze závislé činnosti. Novela počítá se zrušením srážkové daně pro DPP a zaměstnání malého rozsahu od 1. 1. 2027. Ke zrušení srážkové daně z příjmů členů orgánů právnických osob, českých daňových nerezidentů, by mělo dojít již k 1. 1. 2026.

Příklady formulářů, které by mělo postupně nahradit JMHZ

  • Výkaz dohod o provedení práce (zavedený 1. 7. 2024)
  • Oznámení o nástupu do zaměstnání (ČSSZ)
  • Přehled o výši pojistného na sociální zabezpečení vč. slevy na pojistném zaměstnavatele
  • Evidenční list důchodového pojištění
  • Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti
  • Vyúčtování daně ze závislé činnosti vybírané formou záloh
  • Vyúčtování daně z příjmů vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně
  • Ohlášení plnění povinného podílu osob se zdravotním pojištění
  • Informace o nástupu občana EU/EHP a Švýcarska nebo jeho rodinného příslušníka, nebo cizince, který nepotřebuje pracovní oprávnění do zaměstnání

Přihlaste se k odběru našeho Newsletteru.

Přihlaste se a získávejte informace o mzdových a personálních novinkách včas.